Over ons

De geschiedenis van het museum

Vanaf circa 1850 was het heel gebruikelijk dat welgestelde mensen zich bezig hielden met archeologie en oude culturen. Zij verdiepten zich graag in kunst en wetenschap en dan het liefst in een eigen uniek project. Het opzetten van een museale collectie was een veel voorkomende vorm.

Het museum is gerealiseerd door Jan Diepen (op foto linksonder te zien, staand in het midden), zoon van een rijke textielindustrieel, in samenwerking met de beroemde architect Pierre Cuypers. Cuypers’ naam wordt vaak in één adem genoemd met het Rijksmuseum en het Centraal Station in Amsterdam. De realisatie van het ondergrondse museum is zonder enige twijfel een van zijn meest unieke projecten. Een opzienbarend initiatief dat onder andere medewerking kreeg van het Vaticaan en de Romeinse autoriteiten. Een door Jan Diepen en Pierre Cuypers samengesteld projectteam reisde naar de catacomben in Rome ten behoeve van research en voorbereiding, en in 1910 werd Museum Romeinse Katakomben opengesteld voor het publiek.

Museum Romeinse Katakomben anno nu

In 2015 is het museum gestart met een nieuwe aanpak. Museum Romeinse Katakomben profileert zich sindsdien als een museum ‘nieuwe stijl’. Dit houdt in dat de connectie met de hedendaagse samenleving en het publieksbereik centraal staat, en dat de museale kernactiviteiten (collectie, hedendaags programma, educatie) in een constante dialoog zijn met elkaar en met het publiek.

Met betrekking tot tentoonstellingen en evenementen werkt het museum nauw samen met professionals uit de hedendaagse educatieve en culturele wereld. Conceptueel uitgangspunt van het hedendaagse programma is de verbinding tussen verleden en heden. Zowel wetenschappers als beeldend kunstenaars worden uitgenodigd onderzoek te doen en/of te reageren op de thematiek van het museum. De interactieve opzet legt op optimale wijze een brug naar publiek, educatie en samenleving.

Medio 2019 heeft het Museum Romeinse Katakomben haar huisstijl onder handen genomen. Het logo is ietwat aangepast qua kleuren en de afkorting MRK komt overal in de diverse reclame- en marketinguitingen voor.

Bovendien heeft het entreegebouw een metamorfose doorgemaakt en is het hele gebouw gestuct en is het houtwerk geverfd en is de voorgevel voorzien van prachtige opvallende belettering. Aan de straatzijde pronken de banners, zodat het museum reeds vanaf het Shimano-terrein goed te zien is. De nieuwe aanplanting maakt het gehele plaatje compleet.

Disclaimer

Wij besteden de uiterste zorg aan de informatie op deze website. Onjuistheden kunnen echter voorkomen.

Lees hier de disclaimer

Privacyverklaring

De Katakombenstichting, de organisatie die naar buiten treedt onder de naam Museum Romeinse Katakomben, kan persoonsgegevens over u verwerken. Lees hier de gehele privacyverklaring.

Contact

Plenkertstraat 55
6301 GL Valkenburg

info@katakomben.nl
T. +31 (0)43 6012554
M. +31 (0)6 51167856

Social Media

    

 

Fotografie: © MRK